מהפכה בניידות העירונית: עלייתם של הרכבים החשמליים בערים בישראל

מהפכה בניידות העירונית: עלייתם של הרכבים החשמליים בערים בישראל

בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה
תוכן עניינים

עכשיו זו כבר עובדה מוגמרת: הרכבים החשמליים מאיצים לא רק בעלייה, אלא גם במסירות. אם ב-2022 נמסרו בארץ כ-27,000 כלי רכב חשמליים (כ-10% מהמסירות של אותה שנה), הרי שברבעון הראשון לבדו של 2023 כבר נמסרו כ-20,000 מכוניות חשמליות (כ-16% מסך המסירות). נתונים אלה תואמים את הקורה בעולם כולו, ואם נתייחס לתחזית של משרד האנרגיה – הרי שעד שנת 2030-2035 עתיד כל שוק הרכב בישראל להיות חשמלי.

נכון לחודש מאי 2023 המכונית הנמכרת ביותר בעולם היא לראשונה המכונית החשמלית. גם בישראל החשמליות דורגו ברבעון הראשון של 2023 בשני מקומות בצמרת המסירות! לדברי המומחים שילוב גורמים משמעותי הוא המוביל להגברת המכירות העצומה: הגדלת טווח הנסיעה, גידול מספרן של עמדות טעינה במרחב הציבורי, ירידת המחיר של דגמים רבים כדי לענות על צורכי קהלים שונים, וכן הטבות והחזרי מס הנהוגים במדינות רבות באירופה שיובילו להוזלה נוספת במחיר, הגדלת תפוקת הייצור של הרכבים החשמליים במטרה לענות על הביקוש הגובר וכמובן כניסתה של סין בגדול לתחום עם עשרות דגמים.

כך, שתי המכוניות החשמליות המדורגות בצמרת המסירות בישראל ב-2023 הן של יצרניות סיניות – במקום הראשון BYD אטו 3, יצרנית המכוניות החשמליות הגדולה בעולם (כ-5,600 יחידות נמסרו בארץ), ובמקום השלישי ג'יאומטרי C של ג'ילי (כ-3,100 מסירות).

כל יתרונות החשמלית בעיר הגדולה

אחד הגורמים שהופכים את המכונית החשמלית לכדאית יותר בעיר עמוסת פקקים (אצלנו – תל אביב) הוא הטעינה המהירה המשתכללת שיכולה לספק לרכבים טווח נסיעה של עוד 100 ק"מ ב-5 דקות טעינה בלבד! –  זאת מעבר לטווח הנסיעה המרבי של מכוניות אלה, שיכול להגיע לכ-500 ק"מ. מבחינת המשתמש העסוק בעיר, שנע בין הבית לעבודה ולפגישות עסקים או לבילויים – ההטענה המהירה משמעותית מאוד ומצדיקה רכישת רכב חשמלי שחוסך הון רב בהוצאות הדלק.

בחשבון גס לרכב פנאי קטן שערכה חברת "חשב רכב" – המדובר בחיסכון שיכול להגיע לכ-8,400 שקל בשנה. סכום זה מבוסס על חישוב של עלות בגובה 10 אגורות לקילומטר, בהשוואה ל-50-40 אגורות לקילומטר ברכבי בנזין. לכך יש להוסיף גם את החיסכון בהחלפת החלפים הנעים, שברכב הבנזין הם מרובים יותר. גם הבלמים ברכב החשמלי נשחקים הרבה פחות בשל הבלימה הרגנטיבית שלהם (שימוש באנרגיית הבלימה להטענת הסוללות). בהתאם, גם הטיפולים התקופתיים זולים יותר.

מהירות ההטענה – הנקבעת לפי ההספק, מ-50 קילוואט ברכבים הזולים ועד 350 קילוואט במתקדמים שבדגמים – והגדלת מספר עמדות הטעינה מאפשרות תשובה המתאימה לכל כיס ולכל טעם וצורך לנהג העירוני. כיום מספרן של עמדות ההטענה הולך וצומח – בבית, ברחוב, בבתי מלון, בחניונים (בתל אביב חניוני "אחוזות החוף" של העירייה מצוידים בעמדות טעינה), בעבודה, במרכזי מסחר, וכמובן בבית.

לא כל הדגמים תומכים בטעינה מהירה, אבל חלק גדול מהרכבים מאפשרים לטעון כ-80% מהסוללה בתוך חצי שעה, והטכנולוגיה ההולכת ומשתכללת משנה לשנה מכוונת לעתיד הקרוב שבו, כאמור, רוב רובו של שוק הרכב יהיה חשמלי לגמרי. במצב של נסיעה לטווח קצר לטעינה הארוכה אין משמעות, ולכן היתרון של המכונית החשמלית גדול עוד יותר בנסיעות עירוניות.

מיקרו-חשמליות: מהפכת הרגלי הנסיעה

היצרניות דואגות גם לרכבים עירוניים קטנים (קוודרוסייקל – מיקרו-מכוניות) המתאימים לא רק מבחינת החיסכון בדלק אלא גם מבחינת החיסכון במקום בחניה. בין אלה – רנו טוויזי הזעירה, עם שני מושבים בלבד, אחד מלפנים לנהג ואחד לנוסע מאחור, שמציעה טווח נסיעה של 50 ק"מ בלבד (אבל מי צריך יותר מזה בעיר?), או סיטרואן אמי המדליקה – שבאירופה פונה ישירות לתיכוניסטים שיכולים לנהוג בה, במחיר מצחיק (6,000 יורו).

לישראל היא עדיין לא הגיעה, אבל צורכי שוק החשמליות לערים ודאי יביאו לזירוז התקינה שלה גם אצלנו. לעומת זאת, 1CT של חברת סיטי טרנספורמר, מציגה רכב עירוני מתקפל(!) ראשון מסוגו בעולם, גם הוא לשני נוסעים, התופס מקום של אופנוע, עם טעינה מהירה של חצי שעה. המחיר הצפוי: פחות מ-50 אלף שקל.

הדוגמאות הבודדות הללו עתידות להפוך במהירות לבעלות משקל משמעותי בערים הגדולות ברחבי תבל, ואולי גם עתידות לבשר על מהפכה נוספת בהרגלי הנסיעה העירונית. וכך יענו החשמליות על הצרכים של כל קהלי היעד – מהצעירים המבקשים לחסוך בעלויות הנסיעה ועד למנהלים שוחרי הנוחות, מהמשפחות הזקוקות לדגמי 7 מושבים בטיוליהן בשבתות ובחגים ועד לבעלי הטעם הספורטיבי-הרפתקני היוצאים למסעות אתגריים בדיונות.

רכבים חשמליים בתנאים אטרקטיביים

ההיצע הגדול של המכוניות החשמליות מדבר כאמור לליבם של כל הקהלים, והיתרון המשמעותי שבצריכת הדלק, היעדר הזיהום הסביבתי והשקט שבפעולתן הופכים גם את המחיר, המעט יותר יקר, שלהן לכדאי בחישוב שימוש ממוצע ברכב בישראל של כ-3 שנים, וודאי לתקופה ארוכה יותר.

לעזרת הציבור נרתמות גם חברות הליסינג, המספקות מענה לכל צורך וקהל ומציעות רכבים חשמליים בתנאים אטרקטיביים מיוחד: מימון בהחזרים חודשיים נמוכים, אחריות מלאה, התחייבות לרכישה חוזרת וטרייד-אין, והיצע עשיר של רכבים חדשים, רכבי 0 קילומטר ורכבי יד שנייה מכל סוג וגודל.

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print
כתבות אחרונות באתר
קניית רכב בזול
9 דרכים לחסוך כסף בקניית רכב חדש

קניית רכב היא לא דבר של מה בכך. עם זאת, ישראלים רבים מחפשים לקנות רכב חדש משנה לשנה מסיבות רבות. איך תחסכו כסף רב על קניית המכונית הבאה שלכם?

כתבות נוספות שאולי תאהבו